Termenul de retele sociale a fost legat initial de promisiunea platformelor de a uni oamenii pentru a ne putea impartasi ideile si gandurile cu ei, pe langa alte puncte pozitive care pareau sa beneficieze societatea.
Cu toate acestea, mai ales in acest an, rolul retelelor de socializare a fost pus la indoiala in cadrul valului masiv de dezinformare care se experimenteaza in prezent, in diverse miscari politice opresive, pe langa efectul pe care il are asupra tinerilor si oamenilor din ansamblu, cu Facebook – care la momentul scrierii acestei scrieri si-a schimbat numele in Meta – fiind in centrul tuturor.
Problema cu retelele sociale… una dintre cele multe
Cu mult inainte ca Frances Haugen, o fosta angajata Facebook, sa genereze una dintre cele mai mari crize din cadrul companiei, vorbind public despre lipsa de atentie fata de pagubele pe care platforma le-a avut in procesele democratice din Statele Unite (si din lume), in plus. la impactul negativ asupra tineretului pe care compania l-a redus la tacere, un alt angajat a avertizat asupra efectului pe care Facebook l-a avut asupra societatii. Chamath Palihapitiya, fost vicepresedinte pentru cresterea utilizatorilor la companie, s-a concentrat pe munca pentru a creste fluxul de utilizatori si a-i mentine pe Facebook, a subliniat intr-o conferinta la Universitatea Stanford: „Am o vinovatie extraordinara. Bucle de feedback determinate de dopamina in scurt timp pe care am creat-o distruge modul in care functioneaza societatea”. Este asa-numita dilema a retelelor sociale.
Ce vrei sa spui? Potrivit unui articol de la Universitatea Harvard, unde este citata Palihapitiya, el explica ca dopamina este o substanta chimica produsa de creierul nostru care are un rol relevant in motivarea comportamentului. „Se elibereaza atunci cand muscam din mancare delicioasa, cand facem sex, dupa ce facem miscare si, cel mai important, cand avem interactiuni sociale de succes. Ne recompenseaza pentru comportamente benefice si ne motiveaza sa le repetam.”
De exemplu, atunci cand vorbim cu prietenii sau ii vedem zambind, creierul nostru ne invita automat sa repetam comportamentul si experientele. Acest lucru ii motiveaza pe oameni sa iasa la mai multe intalniri sau petreceri cu prietenii sau sa caute noi experiente. Dar ce se intampla atunci cand avem o oferta infinita a acestor stimuli sociali? „Fiecare notificare, fie ca este un mesaj text sau un „like” Instagram sau o notificare Facebook, are potentialul de a fi un stimul social pozitiv si o goana de dopamina . Daca te opresti sa te gandesti la asta pentru o secunda, poate ca ai simtit putina fericire sau energie atunci cand ceva ce postezi primeste multe „like-uri” sau este impartasit de alte persoane.
„Daca percepem ca o recompensa va fi livrata aleatoriu, iar daca cautarea recompensei nu are un cost mare, ajungem sa verificam in mod obisnuit”, spune articolul, legand acest tip de comportament de dependenta de jocuri de noroc, in care persoana urmareste incercand. iar si iar pentru a obtine recompensa initiala. „Daca esti atent, te-ai putea trezi ca verifica telefonul la primul moment de plictiseala, pur din obisnuinta, iar programatorii muncesc foarte mult pentru a te mentine sa faci asta.” Unii numesc acest lucru doomscrolling.
Asa ca vine un moment in care retelele sociale devin sursa nesfarsita de dopamina , chiar ne indeparteaza de alte lucruri si reducand impactul satisfactiei pe care il au alte activitati. Algoritmii, nu numai ai Facebook, ci si ai Instagramului si a retelelor precum TikTok, se concentreaza pe a ne oferi continut care sa ne placa pentru a continua sa oferim aceste recompense. De atunci, au fost efectuate cercetari care arata ca comportamentul politic online (cum ar fi discutiile extremiste) are si un efect asupra dopaminei si a creierului, fiind aproape dependent de reafirmarea ideilor prin intermediul retelelor sociale .
Aceasta este doar o simplificare a modului in care functioneaza retelele in creier, dar depaseste asta. Haugen a evidentiat impactul pe care il are asupra mintii adolescentelor, pe langa faptul ca le ofera produse si continuturi care pot fi periculoase. Ceea ce putem face este pur si simplu sa punem intrebari despre obiceiuri si sa ne intrebam cat cheltuim online, de ce o facem si daca aceasta recompensa merita cu adevarat urmarita. Vom vedea ce spune viitorul Meta.